Házirend
I. Intézmény adatai
Név: Bibiána Alapítvány Autisták Általános Iskolája
Székhely: 5361 Tiszaigar, Rákóczi út 33.
Alapító és fenntartó: Bibiána Alapítvány
5244 Tiszaszőlős 0194. hrsz.
OM azonosító: 203490
II. A Házirend tartalmát meghatározó jogszabályi háttér
- A 2011. évi CXC. törvény A Nemzeti Köznevelésről
- Magyarország Alaptörvénye
- Az emberi erőforrások miniszterének 20/2012. (VIII.31.) rendelete (EMMI) A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- 229/2012. (VIII. 28.) Kormányrendelet A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról
- 1991.évi LXIV.törvény12-13.Cikk. A gyermek jogairól szóló törvény ➢ 2001.évi XXXVII. tv. a tankönyvpiac rendjéről 8.§ (8)
- 17/2014 (III.28.) EMMI rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről
- A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. vonatkozó paragrafusai
- A Nemzeti Népegészségügyi Központ aktuális eljárásrendje
A Házirend az intézmény működésének alapvető dokumentuma, mely a Pedagógiai Program és a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezései alapján összhangban rögzíti az intézményben folyó munka szabályait. A Házirend célja biztosítani az iskola törvényes működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a tanulók iskolai életének megszervezését, fejlesztését.
Minden dolgozónak feladata hozzájárulni a személyiség fejlődését segítő, a tanulást ösztönző, az értékes közösségek kialakulását és fejlődését támogató iskolai környezet megteremtéséhez, és mindenkinek joga van az emberi méltósághoz, az egyenlő bánásmódhoz. Tilos a hátrányos megkülönböztetés, a döntések, intézkedések meghozatalában a gyermek mindenek felett álló érdekét kell figyelembe venni.
A Házirend szabályai – mint a törvény felhatalmazásán alapuló iskolai belső jogi normák – kötelezőek az intézménybe járó gyermekekre, tanulókra, szüleikre, az intézménnyel jogviszonyban álló minden személyre, pedagógusra és más alkalmazottra egyaránt. A Házirend egy példányát az intézménybe történő beiratkozáskor a szülőnek át kell adni. A Házirend előírásairól az osztályfőnök tájékoztatja a családokat a tanév első szülői értekezletén.
III. Bevezető rendelkezések
- Jelen házirend hatályos az iskola teljes területén, illetve szervezett iskolai rendezvényeken és a pedagógiai programban meghatározott iskolán kívüli rendezvényeken, ha a rendezvényen való részvétel az iskola szervezésében történik.
- A házirend a hatályba lépés napjától visszavonásig érvényes, folyamatosan az iskola területére való belépéstől annak elhagyásáig, továbbá a közös rendezvények időtartama alatt.
- A házirend alapját képezik az ide vonatkozó egyéb jogszabályokban lefektetett előírások (elsősorban a Nemzeti Köznevelési Törvény és a működésről szóló végrehajtási rendelet).
- A házirendet az intézmény nevelőtestülete készíti, a szülői szervezet véleményezési joggal rendelkezik. A házirendet minden tanév május 31-ig kell áttekinteni, és szükség esetén módosítani.
- A házirend megsértése esetén számonkérésnek, fegyelmi eljárás lefolytatásának van helye, melynek részletes szabályait a jogszabályok tartalmazzák.
A házirend tartalmazza:
- A gyermekek, tanulók távolmaradásának és mulasztásának, késésének igazolására vonatkozó előírások.
- Tankönyvtámogatás elve.
- A tanulói jogok és kötelességek, szülői jogok és kötelességek gyakorlásával kapcsolatos szabályok.
- Tanulók, gyermekek jutalmazásának és a fegyelmi intézkedések formáinak, alkalmazásának formái.
- Osztályozó vizsga szabályai.
- Tanítási órák, foglalkozások közötti szünetek időtartama. Iskolai, tanulói munkarend.
- Az intézmény helyiségeinek berendezéseinek használati rendje. Az elvárt tanulási, magatartási szabályok.
- Az iskolai házirenddel kapcsolatos szabályok.
IV. Gyermekek, tanulók távolmaradásának, mulasztásának és késésének igazolására vonatkozó előírások
Tanulói mulasztás, késés:
• A beteg tanuló az orvos által meghatározott időszakban nem látogathatja a nevelési oktatási intézményt.
• Ha a pedagógus megítélése szerint a tanuló beteg, gondoskodik a többi tanulótól való elkülönítésről, és a lehető legrövidebb időn belül értesíti a tanuló szüleit. Azt, hogy a tanuló egészséges orvosnak kell igazolnia.
Ha a tanuló a tanítási óráról távol marad, mulasztását igazolnia kell. • A szülő (gondviselő) a tanév folyamán összesen három napot igazolhat. A további hiányzásokat orvosi vagy egyéb hivatalos igazolással kell igazolni.
• A hiányzás első napján a szülő értesítse (személyesen vagy telefonon) az iskolát, különös figyelemmel az étkezés lemondására. A tanuló az iskolába jövet az első napon köteles bemutatni az igazolást.
A mulasztás igazolható, ha:
– a tanuló – a szülő írásbeli kérelmére – előzetes engedélyt kapott a távolmaradásra – a tanuló beteg volt és azt megfelelően igazolta
– a tanuló hatósági intézkedés, vagy egyéb alapos ok miatt nem tudott kötelezettségének eleget tenni
• Szorgalmi időben három napnál hosszabb időre, illetve külföldi útra évente egy alkalommal csak igazgatói engedéllyel távozhatnak a tanulók, a szülő írásos kérelmére. Hivatalos kikérővel az alkalmak száma nem korlátozott.
• Ha két tanítási napon nem tud az intézmény a gyermek hiányzásának okáról, az iskola hivatalból felszólítást küld a szülőnek, majd feljelentést tesz a hatóságoknál. • A becsengetés utáni érkezés késésnek minősül, melyet a pedagógus K betűvel, a késés időtartamának feltüntetésével jelezve a naplóba bevezet. A késések idejét össze kell adni. 45 perc időtartam igazolt vagy igazolatlan órának minősül. Az elkéső tanuló nem zárható ki a tanóráról.
• A bejárók esetén a közlekedési okok miatti késés igazolható.
• Amennyiben a tanuló az iskolában tartózkodik, az órarend szerinti foglalkozásról való önkényes távolmaradás – igazolatlan órának minősül – fegyelmi vétség, mely minden esetben írásbeli büntetést von maga után.
• Nem számít hiányzásnak, ha iskolai ügy, pl. verseny, orvosi vizsgálat stb. miatt marad távol a tanuló.
• Amennyiben a tanulónak egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan hiányzása eléri a 250 órát vagy egy adott tárgyból a tanítási órák 30%-át meghaladja, a tanuló nem osztályozható, tanulmányait évismétléssel vagy a nevelőtestület engedélye alapján osztályozó vizsga letételével folytathatja.
• Az osztályozó vizsga akkor tagadható meg, ha a tanuló igazolatlan mulasztásainak száma meghaladja a 20 tanórai foglalkozást.
• Az osztályozó vizsga letételének időpontja az első félév vége, illetve a tanév szorgalmi idejének vége. Az osztályozó vizsga időpontjáról a szülőt, a vizsga előtt két héttel, írásban tájékoztatjuk
A mulasztást igazoltnak kell tekinteni, ha
• a tanuló – kiskorú tanuló esetén a szülő írásban kérelmezte, és igazgatói engedélyt kapott a távolmaradásra.
• az iskolából való távolmaradást a szülő orvosi, ill. tanévenként három tanítási napról általa kiállított igazolással dokumentálja.
• A 20/2012 (VII.51) EMMI rendelet 51.§ (3) szerint, ha a távolmaradást nem igazolják, a mulasztás igazolatlan.
Minden tanév első szülői értekezletén az igazgató tájékoztatja a szülőket az igazolatlan mulasztás következményeiről.
Az iskola köteles a szülőt értesíteni a tanköteles korú tanuló első igazolatlan mulasztásakor ill., ha a tanuló igazolatlan mulasztása a 10 órát eléri.
Ha az iskola értesítése eredménytelen maradt és a tanuló ismételten indokolatlanul mulaszt, az iskola a területileg illetékes gyermekjóléti szolgálat közreműködésével megkeresi a szülőket.
Ha a tanköteles tanuló igazolatlan mulasztása egy tanítási évben eléri a 30 órát, az iskola a mulasztásról tájékoztatja az általános szabálysértési hatóságot, továbbá ismételten a gyermekjóléti szolgálatot.
Ha a tanköteles tanuló igazolatlan mulasztása egy tanítási évben eléri az 50 órát, az iskola igazgatója értesíti a tartózkodási helye szerint illetékes jegyzőt és a kormányhivatalt. Ha a tanulónak egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen az iskolai nevelés – oktatás során 250 tanítási órát, egy tantárgyból a tanítási órák 20 %-át meghaladja, a tanítási év végén nem osztályozható, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozó vizsgát tegyen.
V. Tankönyvtámogatás elve
Mivel az intézménybe kizárólag sajátos nevelési igényű tanulók járnak, számukra a tankönyvtámogatás alanyi jogon jár.
A tankönyvtámogatás jogszabályban meghatározott hányadát az intézmény tartós tankönyvek és számítógépes oktató programok vásárlására fordítja. A gyermekek, tanulók a tantermekben elhelyezett tankönyvekhez a tanítási időben szabadon hozzáférhetnek, illetve pedagógusuk segítségével gyakorolják azok használatát.
A gyermekek, tanulók számára a pedagógusok az egyéni felmérés alapján egyedi tankönyveket készítenek (pl. Én-könyv, Napló).
A tankönyv az iskola tulajdona. A szülő kártérítési felelősséggel tartozik, ha gyermeke megrongálja vagy elveszti tankönyvét.
VI. Tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával kapcsolatos szabályok
A felvételi eljárást – szabályait az SZMSZ rögzíti – a beiratkozás követi, amellyel létrejön a tanulói jogviszony. Ezután a tanulókat megilletik az intézményi dokumentációban lefektetett törvényileg szabályozott jogok és kötelességek.
A 2011. évi CXC törvény 46.§ idevonatkozó rendelkezései alapján.
1, A tanuló joga, hogy:
• egyéni ügyeivel és az iskolai közösség életének bármely kérdésében, problémáival a nevelőtestülethez és az intézményvezetőhöz fordulhat;
• ismerhesse az osztályzatait;
• nevelői segítségét kérje lemaradása esetén, ill. továbbfejlődése érdekében; • az óraközi szüneteket testi-szellemi felfrissülésre használja;
• indulhasson iskolai, megyei, országos versenyeken, vetélkedőkön, pályázatokon (amennyiben a pedagógus úgy ítéli meg, hogy képességei és viselkedése lehetővé teszi); • résztvevője legyen az iskolai rendezvényeknek (ez a joga felfüggeszthető különböző vétségek elkövetése miatt);
• érdeklődésének, képességének és adottságának, valamint igényeinek megfelelően választhasson a működő szakkörök közül;
• javaslattal élhessen a tanórán kívüli tevékenység megszervezésében, szakkörök létrehozásában, a szabadidő tervezésében;
• rendszeres és megfelelő egészségügyi ellátásban részesüljön (fogászati, gyermekorvosi, szükség esetén szakorvosi ellátás);
• személyiségét, emberi méltóságát tiszteljék, az erőszakkal szemben védelmet kapjon és semmilyen esetben sem vethető alá testi fenyítésnek, embertelen bánásmódnak, • tájékoztatást kapjon a velük kapcsolatos dolgokról;
• jogai megsértése esetén az osztályfőnökéhez, nevelőihez fordulhat;
• az őket érintő döntések meghozatalában önállóan, vagy a fogyatékosságuk szabta határ miatt szüleik, gyámjuk, képviselőjük segítségével vegyenek részt;
• szülei vagy jogi képviselője által kérheti a megyeileg illetékes szakértői és rehabilitációs bizottság vizsgálatát, amely alapján áthelyezhető azonos, vagy más típusú intézménybe, különbözeti vizsga vagy évfolyamismétlés nélkül;
• fogyatékosságuknál fogva igénybe vegyék az államilag biztosított támogatásokat; • a mindenkori hatályos járványügyi- és megelőző intézkedések szerinti környezeti és személyi higiénés feltételeket biztosítsa számára az intézmény.
2.) A gyermekek, tanulók kötelességeit átfogóan a 2011. évi CXC törvény 46. § (1) rendelkezései alapján:
• a házirend ismerete és megtartása, állapotának és képességének megfelelően; • a tankötelezettség teljesítése (rendszeres munkával, fegyelmezett magatartással); • a kötelező és választott foglalkozásokon való részvétel;
• megóvni az iskola berendezési tárgyait, tisztaságát, valamint jó hírnevét; • a tanulók kötelesek az intézményben a tanítás alatt, valamint a tanításon kívüli foglalkozásokon a felügyeletükkel megbízott személy mellett tartózkodni; • a tanulók kötelesek az egészségügyi és tisztasági előírásokat betartani, az előírt szűrő- és szakorvosi vizsgálatokon részt venni;
• vigyázni saját és társaik testi épségére, kerüljék a balesetveszélyes helyzeteket; • a saját tulajdon védelme érdekében nagyobb értékek iskolába hozatala indokolatlan, elveszett tárgyakért az intézmény nem vállal felelősséget;
• az intézményt tanítási idő, ill. egyéb foglalkozások ideje alatt nem hagyhatják el a tanulók;
• órakezdés előtt 15 perccel jelenjen meg az iskolában;
• elsajátítsa és betartsa az egészségvédelmi, a járvány megelőzését célzó óvintézkedéseket, baleset- és tűzvédelmi szabályokat, melyeket minden tanév első osztályfőnöki, illetve szakóráján pedagógusa ismertet;
• óvja saját és társai testi épségét, továbbá haladéktalanul jelentse a felügyeletét ellátó pedagógusnak vagy más alkalmazottnak, ha saját magát, társait, az iskola alkalmazottait vagy másokat veszélyeztető állapotot, tevékenységet, illetve balesetet észlelt, továbbá – amennyiben állapota lehetővé teszi – ha megsérült;
• tiszteletben tartsa az iskola vezetőinek, tanárainak, alkalmazottainak, tanulótársainak emberi méltóságát és jogait;
• biztosítsa a tanuláshoz szükséges külső feltételeket (csend, rend, fegyelem). VII. A szülő jogai és kötelességei a 2011. évi CXC. törvény 72. §-ának rendelkezései alapján:
1.) A szülő joga, hogy
• megismerje a nevelési-oktatási intézmény nevelési, illetve pedagógiai programját, tájékoztatást kapjon az abban foglaltakról;
• gyermeke fejlődéséről, magaviseletéről, tanulmányi előmeneteléről rendszeresen részletes és érdemi tájékoztatást, neveléséhez tanácsokat, segítséget kapjon; • írásbeli javaslatát a nevelési-oktatási intézmény vezetője és a nevelőtestület megvizsgálja, arra a megkereséstől számított 30 napon belül érdemi választ kapjon; • kezdeményezze szülői szervezet létrehozását, és közreműködjön annak tevékenységében;
• személyesen vagy képviselői útján – jogszabályban meghatározottak szerint – részt vegyen az érdekelt érintő döntések meghozatalában, a nevelési-oktatási intézmény irányításában.
A szülő joga a törvény rendelkezésein túl, hogy:
– részt vegyen az iskolai rendezvényeken;
– a gyermekével, illetve az oktatással kapcsolatos kérdéseivel, javaslataival felkeresse az iskola igazgatóját vagy az osztályfőnököt;
– minden tanévben 3 tanítási napot igazoljon gyermekének;
– a szülői szervezet tagjaként eljárjon a tanulók nagyobb csoportját (a mindenkori tanulói létszám 51 %-a) érintő kérdésekben.
2.) A szülő kötelessége, hogy:
• gondoskodjon gyermeke testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges feltételekről;
• biztosítsa gyermeke tankötelezettségének teljesítését;
• figyelemmel kísérje gyermeke fejlődését, tanulmányi előmenetelét;
• gondoskodjon arról, hogy gyermeke teljesítse kötelességeit és megadjon ehhez minden tőle elvárható segítséget;
• rendszeres kapcsolatot tartson a gyermekével foglakozó pedagógusokkal; • elősegítse gyermekének a közösségbe való beilleszkedését, az iskola rendjének, a közösségi élet magatartási szabályainak elsajátítását;
• megtegye a szükséges intézkedéseket gyermeke jogainak érvényesítése érdekében; • tiszteletben tartsa az iskola vezetői, pedagógusai, alkalmazottai emberi méltóságát és jogait.
A szülő köteles gyermekét tanítási napokon, legkésőbb 7 óra 45 percre az iskolába behozni és a bejáratnál átadni az arra illetékes felnőttnek.
VIII. A tanulók jutalmazásának elvei és formái
Elvek: A tanulók kiemelkedő jelentőségű speciális tulajdonsága, hogy a szociális megerősítés jutalomértékének gyakran teljes hiánya figyelhető meg, ezért a tanulóknak nagyon kevés vagy szokatlan dolog okoz örömet. Ezért a gyermekek jutalmazásának formáját az határozza meg elsősorban, hogy a tanuló számára minek van jutalomértéke. (kirándulás, kulturális program szervezése, tárgyai jutalom, dicséret stb.)
Jutalmazás:
• Kiemelkedő tanulmányi, sport és kulturális tevékenységért a tanulók tanév végén oklevélben és tárgyi jutalomban részesülnek.
• Az egyes tantárgyak terén elért kimagasló eredményért tantestületi dicséretet kapnak, mely bekerül a bizonyítvány e célból fenntartott rovatába.
• A jó magatartású, szorgalmas tanulók jutalomból vehetnek részt a táborozásokon, tanulmányi kirándulásokon.
• A napi tevékenységek során az arra érdemes gyerekek, közösség előtti szóbeli dicséretben részesülnek.
IX. A fegyelmező intézkedések formái, és alkalmazásának elvei
Az intézményünkben ellátott, autizmussal élő gyermekek a sérülés jellege miatt saját viselkedésüket általában kevéssé tudják kontrollálni, annak hatását a környezetre kevéssé értik. A társadalom írott és íratlan szabályainak korlátozottan vannak tudatában. Így a fegyelmezés és jutalmazás módja teljes mértékben eltér a hagyományostól, egyénre szabott. A gyermekek viselkedésének befolyásolása az egyéni képességek felmérésén alapul. A kirívó viselkedések kezelése a pedagógusok által közösen elfogadott, és a szülői házzal is egyeztetett viselkedésmódosító stratégiák alkalmazásával történik. A kialakított stratégiák büntetés jellegű elemet nem tartalmazhatnak. Az adaptív viselkedés kialakításának alapja a kommunikációértés- és használat fejlesztése, a gyermek számára kiszámítható, érthető, jól strukturált környezet kialakítása és a kívánt viselkedések szisztematikus, egyénre szabott jutalmazása. A viselkedésterápiás stratégiák alkalmazása során a személyzet köteles a gyermeki jogokat a vonatkozó törvényeknek, jogszabályoknak megfelelően messzemenőkig tiszteletben tartani. Az alkalmazott viselkedésterápiás eljárásokat és azok hatását dokumentálni kell.
NKT. 58.§ 4. bekezdés., 5. bekezdés
Amennyiben a tanuló pedagógusa, vagy a köznevelési intézmény egyéb alkalmazottjával, tanulótársával szemben agresszívan viselkedik, illetve fizikai bántalmazást követ el, e házirendben foglaltakat megszegi, fegyelmező intézkedésben, súlyos kötelességszegés esetén fegyelmi büntetésben részesül. Erőszaknak minősül az a magatartás is, amely a másik személyére gyakorolt, támadó jellegű fizikai ráhatás, még akkor is, amikor nem okoz fizikai sérülést.
Közösségellenes vagy azzal fenyegető cselekménynek minősülnek azon közösségellenes megnyilvánulások, melyek során a tanuló, a pedagógus vagy a köznevelési intézmény alkalmazottjának emberi méltóságát sértő megjegyzést tesz, becsmérlő kifejezéssel illeti, a pedagógus utasításainak teljesítését megtagadja, verbálisan agresszív módon, fenyegetően lép fel a pedagógussal szemben.
Kisebbnek értékelhetők azok a kötelességszegések, amelyek nem, vagy csak kisebb mértékbe közösségellenesek és még hasonló cselekedetért a tanuló nem volt büntetve. Nagyobb kihágás az, ha a tanuló a tettével közösséget szándékosan nagyobb mértékben rombolta, vagy kisebb kötelességszegést többször, erősödő súllyal követett el.
Ezen esetekben az intézményvezető jogosult a vizsgálatot lefolytatni, a tudomásszerzéstől számított öt napon belül. Az intézményvezető a vizsgálat lefolytatásába bevonhat más pedagógusokat. Alakíthat bizottságot is.
Az iskolai büntetések kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben el lehet térni.
A büntetések fajtái:
• osztályfőnöki figyelmeztetés, intés, megrovás
• igazgatói figyelmeztetés, intés, megrovás
• támogatások, kedvezmények megvonása határozott időre
• közös programokból való kizárás
• eltiltás a tanév folytatásától
• súlyos esetben másik intézménybe való áthelyezési javaslat.
X. Nyitva tartás, munkarend, tanítási napok rendje
• Iskolánk a minden évben az oktatási miniszter által kiadott tanév rendjének megfelelően, a többségi iskolákkal megegyező nyitva tartási rendben működik. • A tanítás minden nap1600 óráig tart. Az intézmény 1630-ig tart nyitva. A tanítási idő után itt maradt gyermekek felügyeletéről, a pedagógusok és az asszisztensek ügyeleti rend szerint gondoskodnak.
• A foglalkozások az intézmény nyitva tartási idejében zajlanak.
• Minden tanuló egyéni napirend alapján tanul a nap folyamán, az oktató-nevelő munka egyéni fejlesztésre épül, személyre szabott napi program szerint működik. Fontos, hogy a napirendet előkészítő osztályfőnökök tisztában legyenek az érkezés és távozás időpontjaival, így ennek előrejelzését minden esetben elvárjuk a szülőtől.
• A tanítás folyamatos, az egyéni terhelhetőséget figyelembe véve változatos aktivitásokkal, szünetekkel pihentetve a tanulókat.
• Iskolánk tanulói tankötelezettségüket az egyéni képességek és életkor szerint differenciáltan, iskolába járással teljesítik.
Az étkezések rendje:
- tízórai: 8:45-től, de a csoportok egyénileg eldönthetik a számukra megfelelő időpontot.
- ebéd: 11:35-től
- uzsonna: 14:15-től
Az intézménybe érkezés szabályai
A gyermekek, tanulók az intézménybe 7.30-tól legkésőbb 8.00-ig érkezhetnek, szülői vagy felnőtt kísérettel. Ezen az idősávon belül egyéni eltérések az előzetes megállapodás szerint lehetségesek.
A gyermeket a szülő a pedagógusnak vagy a pedagógiai asszisztensnek adhatja át. Amennyiben a gyermek egyedül vagy más kísérővel jár intézményünkbe, a szülő erről írásban nyilatkozik.
A gyermekek érdekében és a foglalkozások zavartalansága miatt a szülők vállalják, hogy az intézménybe való érkezés és távozás előzetesen megbeszélt egyéni rendjét betartják. 800 órakor a tanórák, fejlesztő foglalkozások minden gyermek számára megkezdődnek, így az ennél későbbi érkezés már késésnek számít. A késések összeadódnak és amennyiben elérik a 45 percet, mulasztássá gyűlnek össze.
Tanítási órák és szünetek:
1. óra 8:00 – 8:45
2. óra 9:00 – 9:45
3. óra 9:55 – 10:40
4. óra 10:50 – 11: 35
11:35 – 12:10 Ebéd
5. óra 12:10 – 12:55
12:55 – 13:30 Udvar / levegőzés
6. óra 13:30 – 14:15
7. óra 14:30 – 15:15
8. óra 15:15 – 16:00
Hiányzások bejelentése, igazolása
A mulasztásokat igazolni kell. A tanulók mulasztásai orvosi, vagy szülői igazolással igazolhatók. A nem igazolt mulasztásokat igazolatlan távollétként kell kezelni, alkalmazva a jogszabályok rendelkezéseit. A szülő egy tanévben 3 tanítási napot igazolhat. A gyermek hiányzását a hiányzás első napján kell bejelenteni a csoportban dolgozó pedagógusnak. Betegség, hiányzás esetén mód van az étkezések lemondására. Az étkezést a hiányzást megelőző napon 14 óráig, a hiányzás reggelén 8.30-ig lehet lemondani személyesen, vagy telefonon. Egy tanévben összesen 3 napos mulasztást a szülő igazolhat a tájékoztató füzetben, azon túl orvosi igazolást köteles hozni, mely alátámasztja, hogy a gyermek gyógyult, közösségbe járhat. A mulasztás igazolásának elismerésére a gyermek egyéni fejlesztő pedagógusa jogosult. A mulasztások veszélyeztethetik az évfolyam sikeres elvégzését.
Az intézmény elhagyása
Az intézményt gyermek tanítási időben és tanítási idő végén csak felnőtt kíséretében hagyhatja el. Tanítási időben, ha a tanulók iskolán kívüli programra mennek, ezt csak pedagógus kísérettel tehetik.
XI. Az oktatás, nevelés rendje, tartalma
A nevelési-oktatási célokat a tanulók egyéni szükségletei és a helyi igények határozzák meg. A legáltalánosabb távlati cél az egyéni képességek, fejlettség mellett elérhető legjobb felnőttkori szociális adaptáció és önállóság feltételeinek megteremtése.
Ennek alapja a szociális, kommunikációs és egyéb kognitív készségek hiányának specifikus módszerekkel való kompenzálása, a fejlődésben elmaradt készségek habilitációs fejlesztése, a másodlagos (pl. viselkedés-) problémák kezelése, a mindennapi gyakorlati készségek és az adaptált tananyag speciális módszerek segítségével való tanítása.
A testi egészség megóvása, az erőnlét, állóképesség, ügyesség egyénre szabott fejlesztése. Általános emberi értékek, társadalmi elvárások képességszintnek megfelelő ismertetésével a felnőttkori szociális adaptáció segítése.
Fontos, hogy a tanuló élvezze az iskolában töltött időt, érezze jól magát.
A nevelés-oktatás feladata a sérülésből következő fejlődési hiányok, elmaradások kompenzálása a következő területeken:
- Elemi pszichoszomatikus funkciók
- Szenzomotoros készségek
- Szociális készségek
- Kommunikáció
- Kognitív készségek
Feladatok:
– A sérülésből adódó szükségletekhez adaptált környezet megteremtése. – A biztonságérzet kialakítása a fejleszthetőség és az önálló tevékenykedés feltételeként. – Egyéni fejlesztési tervek kialakítása a gyermek szükségleteinek megfelelően és a család igényeinek messzemenő figyelembevételével.
– Az elsajátított ismeretek, készségek bővítése, szinten tartása, általánosítása. – A felnőttkori adaptáció részeként munkára való előkészítés.
A tanulók büntetése (testi és lelki fenyítés) nem kívánatos, a büntetés helyett a pozitív megerősítés (jutalmazás) alkalmazandó.
A Bibiána Alapítvány Autisták Általános Iskolájának tanulói közé felvétel vagy átvétel útján lehet bejutni.
A felvétel és az átvétel jelentkezés alapján történik.
A felvétel feltétele, hogy a tanuló érvényes szakértői javaslattal rendelkezzen, melyben szerepeljen BNO szerint F84.0 pervazív fejlődési zavar megjelölés, kijelölt intézményként a Bibiána Alapítvány Autisták Általános Iskolája, melyet az állandó lakhely szerinti Megyei Szakértői Bizottság Székhelyintézménye állít ki.
A tanuló felvételéről az iskola igazgatója dönt.
XII. Osztályozó vizsga tantárgyankénti, évfolyamonkénti követelményei a tanulmányok alatti vizsgák ideje, osztályozó vizsgára jelentkezés módja és határideje
Az osztályozó vizsgák rendjét, módját a Pedagógiai Program tartalmazza.
• Osztályozó vizsgát minden tantárgyból kell tenni a tanulónak, hacsak valamelyikből hivatalos felmentése, igazgatói engedélye nincsen.
• A tantárgyankénti, évfolyamonkénti követelmények a Helyi Tantervben megtekinthetők.
• A tantárgyi követelményeknek megfelelő tételek közül a tanuló egyet választ, amelynek érdemjegye a Jegyzőkönyvbe, a Bizonyítványba és a Törzslapba kerül bejegyzésre.
Az osztályozó vizsga tantárgyankénti, évfolyamonkénti követelményei, a vizsga tervezett ideje.
• Abban az esetben, ha a tanuló osztályozó vagy különbözeti vizsgát köteles tenni, joga van, hogy független vizsgabizottságot kérjen.
• A tantárgyi követelmények évfolyamonként és tantárgyanként a Helyi tantervben megtekinthetők.
• Ezen követelmények alapján állítják össze a pedagógusok az osztályozó vizsgák feladatait, mely abban az esetben kötelező a tanuló számára, ha magántanulóként teljesíti tankötelezettségét, vagy igazolt hiányzásai meghaladják a 250 órát.
• Az osztályozó vizsga letételének időpontja az első félév vége, illetve a tanév szorgalmi idejének vége.
• Az osztályozó vizsga időpontjáról a szülőt, a vizsga előtt két héttel, írásban tájékoztatjuk.
XIII. Biztonsági, egészségügyi rendelkezések
Az iskolában tanítási idő alatt a tanulók minden helyiségben csak felnőtt felügyelete mellett tartózkodhatnak. Ez alól kivételt képeznek azok az oktatási szituációk, melyek kifejezetten a tanulók önállóságának fejlesztését szolgálják.
Az iskola tanulói számára, tanítási idő alatt csak a szülő írásos meghatalmazása alapján, a meghatalmazott személy adhat be állandó gyógyszert; gyógyhatású, vagy egyéb készítményt. A készítmény hatásaiért, az adagolási útmutatóért a szülő a meghatalmazás során teljes felelősséget vállal.
Baleset, betegség esetén a beosztott munkatársak az előírt értesítési rend szerint, ha szükséges a mentőket, az iskolaigazgatót és/vagy a szülőt a lehető legrövidebb időn belül értesítik, a sérült, beteg tanuló ellátásáról gondoskodnak. A tanulók jogainak és egészségének védelme érdekében a tanulók az iskolát csak egészségesen látogathatják. A lázas, beteg gyermeket lehetőség szerint el kell különíteni, szüleit pedig értesíteni kell. A beteg gyermeket az értesítéstől számított egy órán belül a szülő köteles hazavinni. A gyermek, betegségét követően csak az orvos igazolásával fogadható.
XIV. A tájékoztatás és véleményezés formái, a hivatalos ügyek intézésének rendje
Az intézményvezető minden munkanapon a családok rendelkezésére áll, különösen azokban az időszakokban, amikor a gyermekek érkeznek és távoznak: 8.00 és 9.00 óra; illetve 14.00 és 16.00 óra között.
– A gyermek fejlődéséről a pedagógusok a következő módon nyújtanak folyamatos tájékoztatást: üzenő füzet /napló / én-könyv vezetése,
– szükség esetén rövid megbeszélés a nap végén.
Ezek a megbeszélések a csoportban folyó pedagógiai munkát nem zavarhatják meg, ezért hosszabb konzultációra külön időpontot kell megbeszélni.
A gyermek egyéni felméréseiről, az egyéni fejlesztési terv tartalmáról, valamint a gyermek fejlődéséről a pedagógus a családok igényének és jelzéseinek megfelelő rendszerességgel, de egy tanévben legalább háromszor részletes tájékoztatást nyújt (tanév elején, a félévi és év végi bizonyítványok kapcsán).
XV. Az iskola helyiségei, berendezési tárgyai, eszközei, és az iskolához tartozó területek használatának rendje
• A tanulók osztálytermeiket az osztályfőnökök egyetértésével ízlésesen dekorálják, de a díszítések csak a fal rongálása nélkül helyezhetők el.
• Fokozott gonddal vigyázzunk a termek, mellékhelyiségek és a folyosók tisztaságára. • A tantermek, folyosók ablakaiban, radiátorain ülni, állni tilos.
• Tanításmentes napokon az iskola zárva van.
• Az iskola épületében bármilyen foglakozásra csak tanári felügyelet mellett kerülhet sor.
• A tornateremben utcai cipőben tartózkodni tilos
• Az iskola helyiségeit csak órarendben feltüntetett időben és a megjelölt célra lehet használni.
• Az iskolabútorzatát, felszerelését csak rendeltetésszerűen lehet használni a tanár felügyelete mellett.
• A szándékosan okozott károkért a tanulók szülei kártérítésre kötelezhetők. A káresetet azonnal jelenteni kell az intézményvezetőnek.
• A szándékosan kárt okozó, társaival és az őt gondozó felnőttekkel szemben méltatlanul, agresszíven viselkedő tanuló büntetésben részesíthető.
Ruházat, váltócipő
Az iskola helyiségeiben váltócipőt használnak a tanulók. A váltó- és tornaruha szükségességét gyermekenként beszéli meg a pedagógus a szülőkkel.
Saját tárgyak, értékek
A gyermekek által behozott tárgyakat, kedvenc játékokat a pedagógusok igyekeznek épségben megőrizni, de anyagi felelősséget nem tudnak vállalni értük, így megrongálódásuk kockázatát a családok vállalják.
Tilos az iskolában a tanulók részéről a mobiltelefon, illetve minden olyan informatikai eszköz használata, ami hang- és képfelvétel rögzítésére alkalmas.
Az iskolába behozott mobiltelefont reggel az osztályfőnök a szülő írásbeli engedélyével, kikapcsolt állapotban összeszedheti és azt a tanítás végén kaphatja vissza a tanuló.
Kártérítési felelősség
Az épületek berendezési tárgyainak, eszközeinek lehetőség szerinti védelme elsősorban a munkatársak feladata, mivel a gyermekek, tanulók a sérülés jellege miatt kevéssé képesek kontroll alatt tartani viselkedésüket, illetve nem látják előre tetteik lehetséges következményeit. Az intézmény speciális jellegére tekintettel minden esetben egyedi mérlegelést és a családdal való megbeszélést igényel a kártérítés kérdése.
Iskolai védő, óvó előírások
A pedagógusok és egyéb munkavállalók számára minden tanév elején tűz-, baleset-, munkavédelmi tájékoztatót tart az intézmény munkavédelmi felelőse. A munkavédelmi felelős megbízása az intézmény vezetőjének feladata. A tájékoztató tényét és tartalmát dokumentálni kell. Az oktatáson való részvételt az munkavállalók aláírásukkal igazolják. A tanulók számára minden tanév első napján az osztályfőnök tűz-, baleset-, munkavédelmi tájékoztatót tart, amelynek során – koruknak és fejlettségüknek megfelelő szinten – felhívja a figyelmüket a veszélyforrások kiküszöbölésére. A tájékoztató során szólni kell az iskola közvetlen környékének közlekedési rendjéről, annak veszélyeiről is.
A tanulóbalesetek bejelentése a pedagógusok számára kötelező. Az a pedagógus, aki nem jelenti az óráján történt balesetet, mulasztást követ el. A balesetek jegyzőkönyvezését, nyilvántartását és a kormányhivatalnak történő megküldését az igazgató által megbízott munkavédelmi felelős végzi.
XVI. A pedagógusok munkájával kapcsolatos szabályok
A pedagógusok, pedagógiai asszisztensek munkakezdés előtt 15 perccel kötelesek az intézménybe megérkezni. A szakemberek a gyermekcsoportban töltendő időt a szünetek kivételével kötelesek közvetlenül a gyermekek, tanulók fejlesztésére fordítani. Tanuló felügyelet nélkül nem hagyható. A szünetek rendjét az egyes csoportokban a csoportvezető a csoport napirendjének megfelelően határozza meg oly módon, hogy minden kolléga azonos időt tölthessen a gyermekcsoporton kívül. A tanórák és szünetek rendjének betartásáért a csoportvezetők és az igazgató felelősek. Óránként 10 perc szünet adható.
Az adminisztrációt, illetve a tanórákra való felkészülést, eszközkészítést a csoportban töltött időn kívül, a felkészülési időben kell elvégezni. (Kivételt jelent ez alól a viselkedésproblémák jegyzőkönyvezése és a gyermekek teljesítményével kapcsolatos felmérések, egyéb feljegyzések elkészítése.)
Váltócipő használata a csoportban dolgozó pedagógusok, illetve pedagógiai asszisztensek számára a tanulók egészségének védelmében kötelező.
Távozás előtt a pedagógusok rendet raknak, kikapcsolják az elektromos készülékeket, leoltják a villanyokat, becsukják az ablakokat és előkészítik a tanulók másnapi napirendjét. A csoportokban elhelyezett eszközökért az ott dolgozó munkatársak felelősséggel tartoznak. A tanév végén a kapott eszközökkel a csoportok elszámolnak.
A tanulókkal kapcsolatos teljes dokumentációt az iskolában kell tartani. Az otthoni felkészüléshez elvitt eszközökről, anyagokról a csoportvezető vezessen nyilvántartást.
Dohányozni csak az arra kijelölt helyen szabad, kizárólag szünetben, amikor a pedagógus gyermekre nem felügyel, nem fejleszt, nem tanít.
A tantestületi értekezletekről az intézmény éves munkaterve rendelkezik, az azokon való részvétel mindenki számára kötelező. Az értekezletekről, megbeszélésekről részletesen az SZMSZ rendelkezik. Természetesen különféle okokból lehetséges hiányozni az értekezletekről, ezeket a kéréseket a vezetőség egyénileg bírálja el. Az értekezletekről feljegyzés készül, ezek tartalmát mindenkinek ismernie kell.
Záró rendelkezések
A Házirend nyilvános, a tanári szobában bárki számára hozzáférhető. A Házirend minden évben felülvizsgálatra, igény szerint módosításra kerül.
Az intézmény Házirendjét a Bibiána Alapítvány Autisták Általános Iskolájának alkalmazotti közössége a 2021. augusztus 31-én tartott tanévnyitó értekezletén elfogadta.
-
Házirend
letöltése