Munkaterv
1. Intézmény adatai
Név: Bibiána Alapítvány Autisták Általános Iskolája
Székhely: 5361 Tiszaigar, Rákóczi út 33.
Alapító és fenntartó: Bibiána Alapítvány
5244 Tiszaszőlős 0194. hrsz.
OM azonosító: 203490
Az intézmény fenntartója:
Bibiána Alapítvány
5244 Tiszaszőlős 0194. hrsz.
Az intézmény típusa:
gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény
Az intézmény 2021 szeptemberében kezdte meg a működését azzal a céllal, hogy az autizmussal élő tanulók speciális szükségleteinek megfelelő tananyagot oktasson olyan módszerekkel, amelyek elősegítik az eredményesebb tanulást. Az autizmussal élő tanulók különleges fejlesztési igényeinek kielégítése, a feladatok sokrétűsége indokolja, hogy a fogyatékosság típusának megfelelően létrehozott oktatási-nevelési intézmény lássa el a feladatokat. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy tanítványaink kiegyensúlyozott, minden képességüket aktívan használó és képességeik legmagasabb önállósági szintjén egészséges, boldog és perspektivikus életet élhessenek olyan őket értő és elfogadó közösségben, amely számára természetes az embertárs iránti segítő, tiszteletteljes odafordulás és alkalmazkodás. Az iskola működését meghatározó pedagógiai programot a fenntartó, az intézmény hosszú távú céljai, a szülők és a szakemberek igényei, lehetőségei alakították ki.
Intézményünk kialakítása hiányt pótol az autizmussal élők ellátását biztosító hazai intézményrendszer szolgáltatásai körében azzal, hogy szakmai munkájában alkalmazkodik az autizmussal élő tanulók sérüléséből eredő ellátási igényeihez.
A célcsoport bemutatása:
Az autizmus diagnózisának alapja a kommunikáció, a társas kapcsolatok, valamint a rugalmas viselkedésszervezés területein mutatkozó zavart fejlődési mintázat. Ezek összességét nevezzük autisztikus triásznak, illetve a kommunikáció és szociális interakció zavarainak szoros együtt járása miatt az újabb diagnosztikus megközelítések két fő tünetcsoportot különítenek el:
a.) A társas kommunikáció zavaraival kapcsolatos tünetek, mint pl. a kétirányú kapcsolatok, a nem verbális kommunikáció, a társas kapcsolatok megértése terén mutatkozó zavarok;
b.) Korlátozott, fokozottan visszatérő (repetitív) viselkedéssel, érdeklődéssel, tevékenységgel járó tünetek, úgymint sztereotip, repetitív mozgások, tárgyhasználat, beszéd, rigid, állandósághoz való ragaszkodás, korlátozott, szűk körű érdeklődés és szenzoros (észleléssel kapcsolatos) feldolgozási zavarok vagy szokatlan szenzoros érdeklődés.
Az autizmussal élő gyermekek alapvető jogai a köznevelésben:
-korai fejlesztés és fejlesztő nevelés
-óvodai ellátás
-általános iskolai, középiskolai ellátás
-egyéb pedagógiai szakszolgálatok igénybevétele
Autizmus minden értelmi szinten előfordul, lehet átlagos, átlag alatti vagy átlag feletti intelligencia, amely intellektuális képességzavarral társulhat.
A diagnosztikus rendszerben az autizmus spektrumába tartozó állapotok a pervazív(átható) fejlődési zavarok körébe tartoznak, ami azt jelenti, hogy a zavar a fejlődés minden aspektusát érinti.
Az autizmus spektrumzavar fogalmába több, eltérő diagnózis tartozik: a gyermekkori autizmust, az Asperger szindrómát, az atípusos autizmust, a nem meghatározott pervazív fejlődési zavart és az egyéb pervazív (átható) fejlődési zavart egyaránt ide sorolják.
Távlati cél:
– A legáltalánosabb távlati cél az egyéni képességek, fejlettség szintjén elérhető legjobb felnőttkori szociális adaptáció és önállóság feltételeinek megteremtése: ennek alapja a szociális, kommunikációs és gondolkodási készségek hiányának speciális módszerekkel történő kompenzálása és a meglévő készségek fejlesztése.
– A hiányzó készségeket pótló, helyettesítő kompenzációs-habilitációs kezelése a fejlődési elmaradásnak, a másodlagos problémák leküzdése érdekében. A fogyatékos készségek kompenzálása különös jelentőségű a tanulási, szociális és munkahelyzetekbe való beilleszkedésés viselkedés elsajátításához.
– Az iskolai és a mindennapi gyakorlati életre felkészítő tananyag speciális módszerek segítségével történő elsajátítása.
– A jellegzetes gondolkodási nehézségek, rugalmatlanság miatt külön kiemelt fejlesztési cél az elsajátított ismeretek alkalmazásának, általánosításának tanítása, az ismeretek folyamatos használata a fenntartás biztosítására, valamint a változatos, problémamegoldási módszerek tanítása.
– Cél a sérült szocializációs készségek fejlesztése, a társas viselkedési normák gyakorlása.
– Munkánk során kiemelt figyelmet fordítunk a tanulók egyéni képességeire, tehetségére, fejlődésének ütemére. Segítjük a tanulók képességeinek, tehetségének kibontakozását, a gyermekek felzárkóztatását, különös tekintettel az autizmusra jellemző eltérő fejlődési jellegzetességekre.
– Tanítási órákon, fejlesztő foglalkozásokon az autizmus specifikus tanítási módszereket helyezzük előtérbe.
– A szülőket és a tanulókat tájékoztatjuk az őket érintő kérdésekről.
– A munkaközösséghez tartozó pedagógusok, asszisztensek közötti szakmai együttműködés biztosítása, általános pedagógiai kultúra, módszertani innovációs tevékenység fenntartása, fejlesztése kiemelten fontos.
Alkalmazott módszertani alapok:
– Egyénre szabott vizuális környezeti támpontok alkalmazása (pl. napirendek, folyamatábrák, viselkedési szabályok stb.).
– Strukturált környezet alkalmazása. Kognitív-viselkedéses megközelítés.
– Augmentatív-alternatív kommunikációs eszközök egyénre szabott alkalmazása. – Autizmus-specifikus módszerek, eszközök egyénre szabott alkalmazása a szociális készségekfejlesztésében (pl.: Babzsák Fejlesztő Program, Szociális történetek, Én könyv, Napló, érzelmek felismerésének, utánzásának tanítása, ABA viselkedésterápia).
A gyógypedagógusok munkájához meglévő eszközök, tárgyi feltételek: Számítógépek, színes nyomtató, fénymásoló, lamináló gép és fólia, módszertani segédanyagok, tanári kézikönyvek.
Étkező
Az autista intézményegység egy kis étkezőben jelenleg 5 tanuló étkeztetését oldja meg a tízóraiztatás, ebédeltetés és az uzsonnáztatás szintjén. Egy melegítő főzőlap, sütő, mikrohullámú sütő, hűtőszekrény, kéttálcás mosogató, konyhaszekrény a szükséges felszerelésekkel segíti az önkiszolgálás, önellátás fejlesztését.
Tornaszoba
A rendelkezésre álló mozgásfejlesztő eszközök lehetővé teszik a változatos feladatok végeztetését a gyerekekkel.
Levegőzésre alkalmas zárt udvar
A nagy méretű, zárt udvar és a gyümölcsös lehetővé teszi a szabad levegőn való tartózkodást és a gyerekek életkorának megfelelő munkavégzést, tevékenykedtetést.
Tárgyi felszereltség:
- Az oktatási intézményen belül biztosítjuk az autizmussal élő gyermekek számára érthető,strukturált, fizikailag és érzelmileg is biztonságostereket, az egyéni fejlesztésre alkalmas helyiségeket és a megfelelő fejlesztőeszközöket és taneszközöket.
- A tanulók oktatásához-neveléséhez szükséges bútorzat biztosított.
- Az autizmus specifikus speciális fejlesztéshez nagyon sok eszköz került beszerzésre (kommunikációt, társas viselkedést fejlesztő társasjátékok, kártyák; egyéni és kiscsoportos fejlesztést segítő eszközök).
- Sokféle mozgásfejlesztő eszköz (ugráló labdák, gimnasztikai labdák, tornakarikák, bóják rudakkal, különböző nagyságú és felületű lépőkövek, gumi kéz- és talpformák, kisméretű tornaszőnyegek jelekkel, ugrálókötelek, billenő rács, tornapadok, összecsukható alagút) segíti a fejlesztő munkát.
Személyi feltételek:
A hatékony és sikeres fejlesztés egyik elengedhetetlen feltétele, hogy létszámban és képzettségben, tapasztalatban megfelelő személyzet.
Általános iskola | |
---|---|
Vincze Regina 1. osztály osztályfőnöke | gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány |
Kiss Kitti | gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány |
Takács Melinda óraadó | gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak és autizmus spektrum pedagógiája szakirány |
Mályiné Koór Cecília óraadó | gyógypedagógus, logopédia szakirány |
Gacsal Tímea | gyógypedagógiai asszisztens |
Kovács Attiláné | pedagógiai asszisztens |
Utazó gyógypedagógus támogatása: logopédiai ellátás.
2021/2022-es tanév rendje
A tanítási év első napja: 2021. szeptember 1. (szerda). A tanítási év utolsó napja: 2022. június 15 (szerda).
Évközi szünetek:
– őszi szünet
– téli szünet
– tavaszi szünet
Az előre tervezhető nevelőtestületi értekezletek
2021. 08. 23. | alakuló értekezlet |
2021. 08. 30. | tanévnyitó értekezlet |
2021. 09. 07. | munkaértekezlet |
2022. 01. 24. | félévi osztályozó értekezlet |
2022. 02. 04. | félévi értekezlet |
2022. 03. 18. | munkaértekezlet |
2022. 06. 13. | év végi osztályozó értekezlet |
2022. 06. 30. | tanévzáró értekezlet |
Az első félév 2022. január 21-ig tart, január 28-ig értesítjük a diákokat és a szülőket a félévi eredményekről.
Témahetek:
A Fenntarthatósági Témahét 2022. április 25-29. között.
Célok a 2021/2022. tanévben:
▪ Az autizmus-specifikus nevelés-oktatás fontos alapja az egyéni és kiscsoportos fejlesztés lehetőségének biztosítása a kívánt mértékben.
▪ Autista-specifikus módszerek, eszközök, tanítási stratégiák alkalmazása a lehető legsikeresebb eredmények elérése érdekében.
▪ Intézményünkben olyan légkört kívánunk teremteni, ahol tanulóink otthon érezhetik magukat.
▪ Szakmai szervezetekkel (pedagógiai szakszolgálatok, családsegítő szolgálat) való kapcsolattartás.
▪ Rendszeres szakmai szupervízió.
▪ Autista intézményekkel való kapcsolatfelvétel, szakmai műhelymunkák szervezése. ▪ A SZIN területi autizmus csoport tagjaival a szakmai munka, együttműködés folytatása. ▪ A tanulók folyamatos diagnosztikus mérésének tovább fejlesztése.
▪ Az Autizmus Világnapján programok szervezése, lebonyolítása.
Nevelőtestületünk feladatai a tanév során:
▪ A nevelés-oktatás feladata a sérülésből következő fejlődési hiányok, elmaradások kompenzálása a következő területeken: elemi pszichoszomatikus funkciók, szenzomotoros készségek és szociális-kommunikációs képességek.
▪ Kognitív készségek fejlesztése: adaptált környezet megteremtése, biztonságérzet kialakítása, zavaró vagy veszélyes viselkedésformák megelőzése és kezelése, alkalmazkodást segítő viselkedésformák kialakítása, az elsajátított ismeretek, készségek bővítése, szinten tartása, általánosítása, az önálló életre való felkészítés.
▪ Személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok (fejlesztési területek): − szociális készségek fejlesztése: szociális beilleszkedést közvetlenül befolyásoló készségek, önmagáról való tudás, kapcsolatteremtés fejlesztése − szabadidős készségek fejlesztése
− kommunikációs készségek fejlesztése: szókincs, jelentés, funkció, kontextus.
▪ Protetikus környezet és eszköztár kialakítása (strukturált környezet biztosítása az időbeli és téri tájékozódás segítéséhez, vizuális információhordozók és augmentatív és alternatív kommunikációt segítő eszközrendszer kialakítása, továbbfejlesztése). ▪ Egyéni fejlesztési tervek elkészítése.
▪ Speciális, egyéni motivációs és jutalmazási rendszer alkalmazása.
▪ Vizuálisan segített kommunikációs rendszer, a speciális környezeten belül és személyek között: beleértve a gyermek felé irányuló minden kommunikációt.
▪ A szociális akadályozottsággal összefüggő tanítási nehézség miatt keresni kell az információ átadására a gyermek megértési szintjének megfelelő és szociális vonatkozásoktól leginkább független módszereket és médiumokat (pl. írott utasítás, folyamatábra, számítógépes oktatás stb.). Ugyanakkor a tanítási helyzetek szociális vonatkozásainak elfogadása, illetve megértése fontos tanítási cél (pl. a csoportos, illetve „frontális” tanítási helyzetben való tanulás).
▪ Közösségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok.
▪ Esztétikai nevelés: környezettudatos viselkedésre nevelés, igényes rajz és technikai produktumokkal.
▪ Erkölcsi nevelés: alapvető viselkedési normák, szokásrendszer kialakítása, kiemelt figyelmet fordítva a sérült készségek fejlesztésére.
▪ Állagmegóvás: közös terek, osztálytermek, mellékhelyiségek állapotának megőrzése.
▪ Gyerekbarát udvar kialakítása, berendezése mozgásfejlesztő eszközökkel. Kapcsolattartás a szülőkkel
A szülő joga, hogy gyermeke fejlődéséről, magaviseletéről, tanulmányi előmeneteléről rendszeres, részletes és érdemi tájékoztatást kapjon. Ez a tájékoztatás kiemelt feladatunk a tanévben.
A szülők számára minden tájékoztatást megadunk. Fontosak a fogadóórák, szülői értekezletek, online tájékoztatás.
Ellenőrzés
Kiterjed:
A tanári munkarendre; a tanítási órák ellenőrzésére; nem pedagógus munkakörben dolgozók feladatvégzésére; szülői elégedettségmérésre; napközi működésének ellenőrzésére; ifjúságvédelmi feladatokra.
A pedagógiai ellenőrzés színterei:
– Óralátogatások.
– Dokumentumok ellenőrzése (tanmenet, egyéni fejlesztési tervek, haladási napló, adminisztráció).
– Taneszköz, tankönyv kiválasztása és felhasználása, gazdaságossága. – Rendezvények, ünnepségek.
– Napközi, tanulószoba.
Óralátogatások:
Ellenőrzött pedagógus | Tantárgy | Időpont | Hospitál | Ellenőrzést végzi |
---|---|---|---|---|
Vincze Regina | magyar 1. osztály | október | Kiss Kitti | intézményvezető |
Kiss Kitti | matematika 1. osztály | november | Vincze Regina | intézményvezető |
Takács Melinda | habilitáció 1. osztály | január | Vincze Regina | intézményvezető |
Mályiné Koór Cecília | logopédia 1. osztály | február | Kiss Kitti | intézményvezető |
Vincze Regina | viz. kult. 1. osztály | március | Kiss Kitti | intézményvezető |
Kiss Kitti | ének-zene 1. osztály | április | Vincze Regina | intézményvezető |
A gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok
A gyermekvédelmi felelős feladata a Család- és Gyermekjóléti Szolgálattal – főként preventív formában – a gyermekek családban tartása, mentális és testi épségének megőrzése.
Továbbképzési terv:
- Kovács Attiláné a 2021/2022-es tanévben megkezdi a gyógypedagógiai asszisztensi képzést.
- Az Autizmus Alapítvány által szervezett 30 órás alapozó és haladó, akkreditált továbbképzéseken való részvétel (gyógypedagógusok, intézményvezető) ➢ Vincze Regina a 2022/2023-as tanévben jelentkezik mesterképzésre.
FELADATOK, RENDEZVÉNYEK, FELELŐSÖK HAVI BONTÁSBAN
Feladat | Időpont | Felelős |
---|---|---|
Termek, közös helyiségek elrendezése, a protetikus környezet kialakítása. Fertőtlenítő takarítás – Covid -19 | augusztus 23-30. | pedagógusok, asszisztensek, technikai dolgozó |
Tanévnyitó értekezlet. Konzultáció a szülőkkel. A belépő tanulók adminisztrációja, szakértői vélemények áttekintése. | augusztus 30. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Órarend elkészítése | augusztus 31. | intézményvezető |
Tanévnyitó ünnepség; Tanmenetek leadása | szeptember 01. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Munkaértekezlet: a munkaterv megbeszélése | szeptember 07. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Takarítási Világnap – tevékenykedtetés | szeptember 14. | osztályfőnök, pedagógusok, asszisztensek |
Szakértői vélemények nyilvántartása, tanügyigazgatási feladatok | szeptember 21. | osztályfőnök, pedagógusok, intézményvezető |
Tanítás nélküli munkanap; látogatás a gyöngyösi Autista Segítő Központ Általános Iskolájában | szeptember 22. (1. tanítás nélküli munkanap) | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Egyéni fejlesztési tervek leadása | szeptember 30. | pedagógusok, intézményvezető |
A hónap tanügyi dokumentumainak ellenőrzése, lezárása (Folyamatos, minden hónap végén.) | szeptember 30. | osztályfőnök, intézményevezető |
Szüreti hagyományok, dekoráció. Egészséges életmód: táplálkozási szokások, egészséges ételek készítése | október 01. | pedagógusok, asszisztensek |
Állatok Világnapja – játékos feladatok; kirándulás a Kékessy majorba (állatok megfigyelése) | október 04. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Megemlékezés az Aradi vértanúkról | október 06. | pedagógusok, asszisztensek |
Művészetterápiás foglalkozás – bábozás, kézműves foglalkozás | október 14. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
KIR – statisztika feltöltése | október 15. | intézményvezető |
Családi nap – közös főzés és játék a szülőkkel; állatsimogatás és lovaglás | október 21. (2. tanítás nélküli munkanap) | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Halloween – tökfaragás, játékos vetélkedő | október 22. | pedagógusok, asszisztensek, |
Megemlékezés október 23-ról | október 22. | pedagógusok, asszisztensek |
I. negyedévi tanulói értékelések | november 06. | osztályfőnök, pedagógusok |
Fogadóóra | november 15. | pedagógusok, intézményvezető |
Téli dekoráció készítése | november 19. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Családi kézműves délután – téli dekoráció készítése az udvarra | november 26. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
A hónap tanügyi dokumentumainak lezárása | november 30. | osztályfőnök, pedagógusok |
Mikulást várva | december 06. | osztályfőnök, pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Művészetterápiás foglalkozás – bábozás; süteménysütés; séta a helyi arborétumba; kézműves foglalkozás | december 08. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Karácsonyi vásár – tanítás nélküli munkanap | december 11. (3. tanítás nélküli munkanap) | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Interaktív mesejáték – A Szegedi Látványszínház színészeinek előadása | december 14. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Látogatás a helyi Idősek Otthonában – műsor és az idősek megajándékozása | december 16. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Karácsonyi kézműves foglalkozás – mézeskalács díszítés | december 21. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
I. félév vége | január 21. | pedagógusok, intézményvezető |
A magyar kultúra napja – faliújság aktualizálása | január 21. | pedagógusok, asszisztensek |
Félévi osztályozó értekezlet | január 24. | pedagógusok, intézményvezető |
Félévi tanulói értékelések kiküldése | január 28. | osztályfőnök, intézményvezető |
Félévi nevelési értekezlet | február 04. | pedagógusok, intézményvezető |
Szülői értekezlet | február 07. | osztályfőnök, intézményvezető |
Iskolalátogatás az óvodásoknak | február 09. | pedagógusok, intézményvezető |
Farsangi dekoráció elkészítése | február 11. | pedagógusok, asszisztensek |
Játékos iskola-előkészítő foglalkozás (2 heti rendszerességgel) | február 11. | pedagógusok, intézményvezető |
Farsangi mulatság | február 18. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Ökoiskola cím elnyerése – pályázat | február 21. (benyújtási határidő) | intézményvezető |
Játékos iskola-előkészítő foglalkozás | február 25. | pedagógusok, intézményvezető |
Megemlékezés az 1848/49-es forradalomról és szabadságharcról | március 11. | pedagógusok, asszisztensek |
Játékos iskola-előkészítő foglalkozás | március 11. | pedagógusok, intézményvezető |
Munkaértekezlet (az Autizmus Világnapja alkalmából tervezett programok megbeszélése) | március 18. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
A víz világnapja – projektnap | március 22. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Játékos iskola-előkészítő foglalkozás | március 25. | pedagógusok, intézményvezető |
Munkanap (márc. 14. helyett / bedolgozás) A tavaszi dekoráció elkészítése | március 26. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Az Autizmus Világnapja | április 02. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Alapítványi bál | április 02. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
III. negyedévi tanulói értékelések | április 05. | pedagógusok, intézményvezető |
Szakmai nap – látogatás a kecskeméti Autizmus Centrumban | április 06. (4. tanítás nélküli munkanap) | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Játékos iskola-előkészítő foglalkozás | április 08. | pedagógusok, intézményvezető |
Fogadóóra | április 11. | pedagógusok, intézményvezető |
Húsvéti kézműves foglalkozás | április 12. | pedagógusok, asszisztensek |
Tavaszi szünet | április 14-19. | |
Általános iskolai beiratkozás | április 21-22. | intézményvezető |
A Föld napja | április 22. | pedagógusok, asszisztensek |
Fenntarthatósági Témahét | április 25-29. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Anyák napi ünnepség | május 02. | osztályfőnök, pedagógusok, asszisztensek |
A madarak és fák napja | május 10. | pedagógusok, asszisztensek |
Gyereknapi program – családi nap | május 27. (5. tanítás nélküli munkanap) | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Nemzeti összetartozás napja megemlékezés / a faliújság aktualizálása | június 3. | pedagógusok |
Kirándulás | június 10. (6. tanítás nélküli munkanap) | pedagógusok, asszisztensek |
Év végi osztályozó értekezlet | június 13. | pedagógusok, intézményvezető |
Évzáró szülői értekezlet (szülői elégedettségmérés) | június 14. | osztályfőnök, pedagógusok, intézményvezető |
Utolsó tanítási nap | június 15. | |
Tanévzáró ünnepség | június 22. | pedagógusok, asszisztensek, intézményvezető |
Tanévzáró értekezlet | június 30. | pedagógusok, intézményvezető |
Záradék:
Amennyiben az intézmény 2021. szeptember 1-én megkezdi a működését, akkor a nevelőtestület és a Szülői Szervezet képviselője a 2021. augusztus 24-i értekezleten véleményezi és fogadja el a munkatervet.
Tiszaigar, 2021. augusztus 24.
-
Munkaterv
letöltése